Reisverslag Lanzarote

> Hoe het begon...

Een weekje opwarmen op een zonnige bestemming. Dat leek ons al een hele tijd wat, maar het was er nog nooit echt van gekomen. Wel had ik al een aantal keren speurwerk op internet verricht naar de temperaturen van diverse bestemmingen in december. De conclusie van mijn zoekopdrachten was eigenlijk steeds dezelfde: vele bestemmingen worden dan door de reisburo's wel aangeboden als "zonvakantie in de winter" en "even lekker bijbruinen in...", maar er zijn maar weinig locaties met minder dan 5 vlieguren die deze beloftes echt waarmaken. Zo wordt het op veel plaatsen in Noord-Afrika en Turkije slechts een graad of 16, hooguit 17 en dit vinden wij toch echt geen korte-broeken-weer.

> Het Plan

LanzaroteHet werd ons dus duidelijk dat we nog even verder moesten zoeken en zo kwam ik uiteindelijk terecht in Gambia, waar het in december nog altijd boven de 20 graden is en heerlijk zonnig. Helaas bleek het op het moment dat ik hier achter kwam al aan de late kant om te boeken en werd het, zeker met onze beperkte vrijheid in het kiezen van vakantieweken, lastig om nog iets geschikts te vinden. Dichtsbijzijnde plek met nog genoeg mogelijkheden voor zowel beschikbare vluchten als appartementen en hotels waren toen de Canarische eilanden. De meest zonnige en droge in de wintermaanden zou Lanzarote zijn en daarom besloten we het erop te wagen en twee Lanzarote Vliegtickets te boeken. We zouden wel zien of het zou bevallen en of het daadwerkelijk warm genoeg zou worden voor een aangename vakantie naar de zon.

> De Reis naar Lanzarote

Ongeveer een week voor vertrek kregen we onze vluchttijden en andere wetenswaardigheden over onze vlucht via de e-mail toegestuurd. Dit was even schrikken: vertrek op 25 december zou om 05.05 uur zijn, dat was wel heel vroeg! lanzaroteEn zo kwam het dat wij op kerstavond al om 8 uur 's avonds ons bed induiken, vast overtuigd om nog even een paar uurtjes slaap te pakken voordat we rond half 1 naar Schiphol zullen vertrekken. Maar het wordt ons al snel duidelijk dat het zo niet helemaal werkt, de slaap wil niet echt komen op dit vroege uur en we proberen dus om wat slaap op te wekken door naar de kerstspecial van All You Need Is Love te kijken. Dit helpt! Rond half 11 slapen we allebei, helaas niet voor lang. Om even voor 12 gaat de wekker en zitten we al gauw in de auto richting Amsterdam. We gaan voor het eerst parkeren bij de RAI, wat erg goed blijkt te bevallen. Van te voren alles regelen op internet, betalen, op de dag zelf inrijden in de overdekte (!) parkeergarage en de bus staat al voor om ons in een kleine 15 minuten naar Schiphol te brengen. Dit is een stuk goedkoper dan parkeren op Schiphol; dat wordt extra luxe uit eten deze de vakantie. :-)
Na de korte rij bij de enige incheckbalie die op dit tijdstip open is biedt het verlaten Schiphol een bijzondere aanblik. Tot onze grote verbazing gaan om 3 uur de winkels ineens open en kunnen we zowaar nog even taxfree shoppen. Dat komt goed uit, we hebben nog een extra geheugenkaartje voor onze nieuwe Samsung Pro 815 nodig en even later zitten we mét het kaartje in ons Transavia vliegtuig dat ons naar Lanzarote gaat brengen. LanzaroteDe reis verloopt voorspoedig, maar enigszins slaperig en voor we het weten zijn de wolken ineens verdwenen en zien we een groep prachtige eilanden onder ons verschijnen. Welke zal het zijn, op welke gaan wij landen? Na een scherpe bocht vliegen we recht op Lanzarote af en korte tijd later hebben we onze bagage gevonden, heeft de reisleidster ons gevonden en worden wij samen met een Nederlandse familie naar een taxibusje gebracht. In slechts tien minuten staan we vervolgens voor de deur van ons appartementencomplex en nadat we onze lange broek, trui en winterjas ingeruild hebben voor iets luchtigers kunnen we onze huurauto gaan ophalen. Niets herinnert ons hier nog aan het feit dat het eigenlijk kerst is, behalve de kerstboom bij de receptie en de kerstmuziek op de radio dan natuurlijk.

> Lanzarote Dag 1

Met onze zojuist opgehaalde Seat Ibiza gaan we in korte broek en t-shirt op weg naar de zondagsmarkt in Teguise, waar het volgens ons boekje heel erg druk zal zijn. Teguise Nou niet in december dus, er zijn wat mensen maar van grote drukte is echt helemaal geen sprake. Leuke markt, gezellig dorpje, maar afschuwelijk vieze patat. Het patatje dat we op een zonovergoten terras (heerlijk!!) opeten is het smerigste dat ik ooit gehad heb. De warmte en de zon maken het echter helemaal goed, maar toch vinden we het wel even welletjes geweest en we rijden terug naar ons appartement op het complex Don Paco Castilla in Puerto del Carmen. Op dit grote complex met zwembad voor onze deur slepen we alle matrassen naar ons terrasje en ploffen neer om een dutje te doen. Een paar uurtjes later wordt ik misselijk weer wakker. Ik voel me erg beroerd en we gaan binnen nog even op bed liggen. Helaas blijft het niet alleen bij me beroerd vóelen en ik blijk een flinke voedselvergiftiging te hebben. Vreemd, want we hebben allebei de hele dag hetzelfde gegeten en Peter heeft nergens last van. Het zal ongetwijfeld de vieze patat geweest zijn en het duurt nog uren voor mijn maag ook weer enigszins vakantie krijgt. Het is al laat als we eindelijk weer in slaap vallen.

> Lanzarote Dag 2

Van het heerlijke zonnetje is de volgende dag niet veel meer te bekennen,Cueva de los Verdes het is een regenachtige dag. De temperatuur is gelukkig wel prima en wederom in korte broek gaan we richting de Cueva de los Verdes, het ideale regenprogramma omdat Cueva zoveel betekent als grot. De grot is mooi en heel anders dan grotten die we eerder hebben gezien, maar mijn buik vindt al deze inspanning toch nog wat heftig. Daarom gaan we na de rondleiding nog even naar de Jameos del Agua, waar César Manrique een tuin en museum heeft aangelegd bij een onderaardse lavatunnel, en daarna weer terug naar het appartement. De rest van de dag doen we rustig aan en we vermaken ons met het weerbericht op de Nederlandstalige zender dat laat weten dat het morgen ijzig koud zal zijn in Nederland, bij slechts 0 graden Celsius. Dan valt ruim 20 graden en wat regen toch al weer mee.

> Lanzarote Dag 3

Vandaag ben ik weer bijna de oude en gaan we al vroeg op pad. Het zonnetje is er vandaag ook weer en we rijden via de weg door de noordelijke heuvels naar Ermita de las Nieves het hooggelegen kerkje Ermita de las Nieves, een schitterend kerkje met een nog beter uitzicht over de Famara kust die je in de diepte kunt zien liggen. We maken hier een korte wandeling en bewonderen nogmaals het door palmen omgeven kerkje. Via Haria, gelegen in het dal van de duizend palmen, rijden we verder naar de Mirador de Guinate, wederom een fantastisch uitzichtpunt met zicht op het eiland La Graciosa. Bij het derde uitzichtpunt van de dag, de Mirador del Rio is het voor het eerst wat drukker. De parkeerplaats is al bijna vol en we vragen ons af hoe het hier in de zomer zal zijn. Aangezien we ons nog steeds behoorlijk genept voelen vanwege de in verhouding hoge entree gisteren bij de Jameos del Agua waar we al snel uitgekeken waren besluiten we eerst even in de omgeving van de mirador te kijken of we denken dat het zinvol is om dadwerkelijk naar binnen te gaan. De Mirador biedt namelijk uitzicht op de zoutpannen in de diepte, de kustlijn, het eiland La Graciosa en de 4 andere eilandjes aan de noordkant van Lanzarote. Maar het terrein aan de linkerkant van het gebouw biedt dit uitzicht ook en dus besluiten we om het restaurant met uitzicht rechts te laten liggen en gewoon van het uitzicht te genieten, lekker buiten in het zonnetje.
Inmiddels vertelt onze maag dat het bijna etenstijd is en we rijden terug naar Haria om even te lunchen. HariaOp het gezellige dorpspleintje komen ook de gepensioneerde inwoners bij elkaar om even gezellig te kletsen. Dit levert ons weer een aantal leuke plaatjes op. Met voldoende eten in onze buik en nog minstens net zo'n portie in onze rugzak rijden we terug naar het dorpje Las Rostitas, vlakbij de Mirador del Rio, waar we de auto achterlaten en beginnen aan de afdaling naar het strand ver onder ons. Na bijna een uur van steile rotskust zijn we eindelijk op het zandstrand met duinstruiken en ploffen we neer om even bij te komen en om onze gekochte dadels eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Tegenover ons is het eiland La Graciosa en in het stukje zee ertussen vermaken jongeren zich met hun surfplanken die ze de hele rotskust mee naar beneden én weer naar boven moeten sjouwen. De klim omhoog is ons zonder surfplank al zwaar genoeg. Gelukkig heb ik een excuus: net ziek geweest he?! Als we 's avonds weer in Puerto del Carmen zijn hebben we nog net puf genoeg om naar het centrum te lopen en een leuk restaurantje uit te zoeken.

> Lanzarote Dag 4

Wederom een zonnige dag, echter een stuk frisser windje dat er waait. Daar komen we helaas pas achter als we al bij het Timanfaya nationaal park zijn aangekomen. Timanfaya nationaal park Bij de uitleg over de hete aarde waar we bovenop staan en de demonstratie van hooi dat spontaan ontvlamt en water dat kokend weer omhoog gespoten wordt uit een gat in de grond staan wij dus te klappertanden. Gelukkig zijn er plekken genoeg om ons te warmen, zoals de 6 meter diepe oven met een temperatuur van 400 graden.
Na de bijzonder mooie rondrit tussen deze Montañas del Fuego ofwel Vuurbergen keren we dus eerst weer huiswaarts om lange broeken en zomerjassen aan te trekken, voordat we richting de winderige kust bij Los Hervideros gaan. Aan deze bijzonder ruige kust van lavagesteente zijn verschillende dingen te zien, zoals de Salinas de Janubio, de zoutpannen die van bovenaf op een kleurige make-up doos lijken. Als we onze weg vervolgen stoppen we verschillende keren bij plekken waar de golven op de rotsige, zwarte lava beuken.Los Hervideros Op de plek van Los Hervideros zelf is een regenjas geen overbodige luxe. Regelmatig slaan de golven helemaal over de kust heen of blaast de wind het water uit de gaten diep onder je.
Aan het einde van de kustweg zijn we bij El Golfo aangekomen, een vulkaankrater die meteen aan het strand ligt. Je kunt hier de verschillende gekleurde lagen van de afgesleten rotskust nog goed zien en ook het zwarte strand is een bijzonder gezicht. In de krater ligt een groen meertje, gekleurd door de vele algen. Helaas begint het als we hier zijn voor de tweede keer die dag heel onverwacht te regenen, maar de bui duurt niet lang en als we even later naar huis rijden schijnt de zon alweer.

> Lanzarote Dag 5

's Ochtends brengen we eerst een tweede bezoek aan Teguise, ditmaal is er geen markt en is het er erg stil. Wel zien we de bewoners door de straten slenteren, aan het werk en in en om hun huizen bezig. TeguiseWe worden weer herinnerd aan het feit dat het eind december is door de vele kerststerren die hier overal buiten staan en hangen. Als we het dorp verlaten en omhoog rijden naar het nabij gelegen Castillo de Guanapay zien we de smetteloos witte huizen van Teguise ver beneden ons. Dikke wolken pakken samen in de hele omgeving, in de verte hoost het, maar boven Teguise schijnt de zon nog. Dit levert een bijzondere, nieuwe foto op, voor we verder gaan naar El Mojón waar het zonnetje alweer schijnt. We fotograferen het dorpskerkje, velen gingen ons hierbij al voor, maar vandaag is er helemaal niemand. Als we het stille weggetje vervolgen rijden we tussen enorme velden met cactussen door. Veel cactussen hebben vruchten, de meeste rood.
Dat cactussen het hier erg goed doen zien we ook als we even later in de Jardin de Cactus zijn, Cactusvruchtwaar César Manrique in een oude steengroeve een prachtige tuin met duizenden cactussen heeft aangelegd. De meeste cactussen zijn niet in bloei, maar toch erg mooi. Op het terras genieten we van een kopje thee, een heerlijke donut en het uitzicht over de tuin. De gerestaureerde molen torent boven ons uit, maar is vandaag niet in gebruik.
Verderop langs de kust genieten we even van het heerlijke weer en de windsurfers op zee, voordat we verder rijden naar Órzola, het meest noordelijke plaatsje van Lanzarote, een echt vissersdorp. In een visrestaurant eten we heerlijke gegrillde vis en zeevruchten en aan het eind van de middag zijn we nog net op tijd in de haven van Arrecife om het laatste zonlicht op de vissersboten en het Castillo de San José te zien.

> Lanzarote Dag 6

De volgende ochtend ontdekken we hoe heerlijk rustig is in het verlaten vissersdorpje Playa Quemada, vlakbij Puerto del Carmen. We besluiten er de volgende ochtend terug te komen om te ontbijten en gaan nu verder naar Femés, een dorpje met alweer een leuk, wit kerkje en een prachtig uitzicht over de kust. Even later zijn we beneden bij de kust en slaan we voor de tweede keer de weg langs Los Hervideros in, om nog wat meer foto's te maken. Als we in de omgeving spontaan één van de zandweggetjes uitproberen wordt dit initiatief meteen afgestraft en komen we vast te zitten met de auto.La Geria Een beetje extra gas helpt gelukkig en we besluiten om verder maar niet meer avontuurlijk te doen en de auto te gaan parkeren in La Asomada voor een wandeling door de wijnstreek La Geria. De wandeling laat ons flink klimmen naar de top van de vulkaan Tinasoria vanwaar we het beste uitzicht over het eiland hebben. Het waait daarboven erg hard en we dalen weer af en lopen terug door de wijnvelden. Deze zien er hier bijzonder kunstig uit, aangezien alle druivenstokken in kuilen in de zwarte vulkaan-as staan en elk van de struiken wordt omgeven door een muurtje van zwarte keien. Eenmaal weer bij de auto zijn we behoorlijk moe en we gaan vandaag alleen nog lekker paëlla eten.

> Lanzarote Dag 7

Vandaag is alweer de laatste dag op Lanzarote, morgen vliegen we weer terug naar het koude Nederland. In Playa Quemada wacht een zonnig, verlaten strand op ons en na een ontbijtje verkennen we de rest van de omgeving. Playa Quemada Twee bergpaden leiden omhoog, maar wij dalen weer en lopen nog een langs de leuke visserswoningen met boten aan zee.
We verkennen met de auto nog enkele dorpen verder in het binnenland: San Bartolomé met zijn mooie dorpsplein, Tiagua waar we het openlucht museum bezoeken en Tinajo waar we heerlijk gebak eten en een gigantisch grote kerstman van lichtslangen zien staan op een verkeersplein waar kerstmuziek uit een stereo schalt.
Tegen de avond gaan we naar Arrecife, we verwachten in de hoofdstad vanavond het meeste vuurwerk op deze laatste dag van het jaar. Het blijkt lastig om een restaurant te vinden dat niet gesloten is, maar het eten bij de Chinees is erg goed. Dag zon!!We eten uitgebreid in de hoop dat het centrum daarna wat minder uitgestorven blijkt, maar dit is valse hoop. Om 10 uur valt er werkelijk niets meer te beleven op straat en we gaan teug naar ons huisje om een film te kijken en om 12 uur het vuurwerk te bewonderen vanaf ons terras. Het is waarschijnlijk onze rustigste oud- en nieuw ooit, maar om half 1 liggen we uitgeteld in bed. Dat mag ook wel, want om half 9 worden we morgenochtend op het vliegveld verwacht om in te checken. Dag zon, dag warmte, tot de volgende keer. :-(

Kijk ook eens op onze Spanje info pagina, waar veel nuttige informatie te vinden is over Spanje en Lanzarote.