Parijs Reisverhaal

> Hoe het begon...

Tegen het einde van 2003 begonnen we steeds meer op te zien tegen de standaardsleur van de feestdagen: hapje, drankje, familiebezoek... We dachten dat het een leuke afwisseling zou zijn om of de Kerstdagen of Oud en Nieuw eens ergens anders te vieren. Uiteindelijk besloten we dat het Oud en Nieuw zou worden, aangezien we zo'n vermoeden hadden dat rond de Kerst alles wel eens dicht zou kunnen zijn. We wisten het niet zeker, maar namen toch maar het zekere voor het onzekere. Je wil tenslotte liever niet je hele vakantie in het hotel doorbrengen.

> Het Plan

Vuurwerk Door een gebrek aan vrije dagen was het lastig om een langere tijd weg te gaan en het idee was ook dat we zouden gaan om Oud en Nieuw te vieren en tegelijk iets te zien. Voor een kortere reis is een stedentrip altijd toch het meest geschikt en we haalden weer eens wat foldertjes op. Het leek ons makkelijk om een stad te kiezen die niet al te ver weg is, zodat we er gewoon met de auto naar toe konden. Daardoor bleven er al snel 2 steden over: Parijs en Berlijn. Beiden goeie mogelijkheden, maar Parijs stond toch net een beetje hoger op het verlanglijstje. Ik was er ooit een keer met school op een 1-daagse excursie geweest en vond het een mooie stad, maar heb er toen erg weinig van kunnen zien. We kozen hotel Paris-NordSlecht bed vanwege zijn strategische ligging bij 2 stations en de metro. Dit hotel was echter niet echt een aanrader: dat vreselijke bed op de foto dat staat er echt en is nog kleiner dan het lijkt op de foto (vast één of andere truc mee uitgehaald). En ja de receptie ziet er idd ook zo uit, de kamer was groot genoeg voor een kabouterfamilie en in de douche kon zelfs ik eigenlijk niet normaal rechtop staan. Helaas stonden die 2 foto's niet in ons foldertje en stond er ook niet bij dat ze slechts na gebruik van 4 opeenvolgende gasten de kamer kwamen schoonmaken. Dus wij boekten dit hotel, voor 2 nachten.
Enkele dagen nadat we geboekt hadden begon ik ineens te twijfelen of 3 dagen naar zo'n enorme stad wel lang genoeg was. We dachten van niet. Het verblijf kon niet meer verlengd worden, dus besloten we om een ander hotel te zoeken voor nog een extra nacht. Al snel vonden we hotel Bagnolet, het Ibis-hotel met voor ons de gunstigste ligging. Goed bereikbaar met de auto en toch vlakbij de metro naar de stad. Dit hotel voldeed wel weer prima aan onze verwachtingen die je mag hebben bij een verblijf in een willekeurig Ibis-hotel: een degelijk, breed bed met een ruime en schone badkamer en natuurlijk de altijd aanwezige roze en mintgroene details waar ze blijkbaar in Duitsland zo gek op zijn. Wij waren helemaal gelukkig.

> De Reis naar Parijs

Veel mensen boeken een vliegticket naar Parijs. Wij gaan zoals gezegd met de auto en de hele reis verloopt snel en makkelijk. Voor we het weten naderen we de Franse hoofdstad en zitten we al op de rondweg er omheen. Dankzij onze routeplanner maken we slechts 1 klein foutje en hebben we het hotel binnen een half uur gevonden. Tour EiffelParkeergelegenheid is er direct naast het hotel, dus prima geregeld. Mocht u ooit besluiten om in hetzelfde hotel te verblijven en uw auto in deze garage te parkeren hou dan 1 ding goed in de gaten: kijk altijd even eerst als u een deur doorgaat waar deze naar toe leidt en of er een weg terug is. Wij gaan namelijk de eerste keer een willekeurige deur door waarvan wij eerst dachten dat het de uitgang zou zijn. Het is echter een nooduitgang die al jaren niet gebruikt wordt. Als we de deur laten dichtvallen en de dikke lagen stof en het geheel donkere trappenhuis zien zijn we even uit het veld geslagen, helemaal als we er achter komen dat er geen weg terug is: geen deurkruk aan deze kant. Uiteraard blijven we zeer koelbloedig en gaan de trap omhoog, de enige mogelijkheid. Weer een deur zonder deurkruk! Na nog 2 deuren zonder deurkruk die allebei niet open kunnen slaat de paniek wel enigszins toe, zeker omdat er in al die deuren geen enkele beweging te krijgen is. Maar na nog een trap blijkt daar dan een achterdeurtje naar buiten te zijn. Wij zijn erg blij om de lucht weer te zien en enkele toevallige voorbijgangers zijn zeer verbaasd om ons daar op die plek te zien. Het lijkt ook niet echt een normale uitgang, maar wij zijn in elk geval buiten.

> Parijs

Als we deze 29e december eindelijk in het centrum van Parijs aankomen is het 3 uur en wordt het al bijna donker. We kunnen nog net een paar mooie plaatjes schieten van het prachtige Galleries LaFayetteOpéra-gebouw. We lopen wat in deze omgeving rond en zijn verbaasd als we een hoek om lopen en hier het prachtig verlichte warenhuis Galleries LaFayette zien. Wat een hoeveelheid lichtjes, ongelooflijk. Ook het Louvre ziet er 's avonds erg mooi verlicht uit. We wandelen van hieruit door het bijbehorende park richting de Place de la Concorde en zien dan in de verte voor het eerst de verlichte Eiffeltoren. Verder naar de Champs-Elysées. Deze is niet te missen: alle bomen aan deze 2 kilometer lange weg zijn helemaal behangen met kleine lichtjes, het ziet er erg mooi uit. Het is een heldere winteravond, dus erg koud, maar goed te doen. Halverwege proberen we aan een stalletje de echte warme Franse Crêpes en ik denk dat het maar goed is dat wij die hier in Nederland niet verkopen. Anders zou ik erg snel dikker worden. Helaas is de Arc de Triomphe aan het eind van de Champs-Elysées niet verlicht vanwege werkzaamheden, maar het is echt een prachtige wandeling tussen al die verlichte bomen en beelden door.
Vuurwerk De volgende dag is het weer bijzonder helder en brengen we eerst een bezoek aan de gigantische begraafplaats Père LaChaise. Hier zijn graven te vinden van onder adere Edith Piaff en Jim Morrison. Vervolgens brengen we een bezoek aan de hooggelegen Sacré Coeur en genieten van het prachtig heldere uitzicht over de stad. We wandelen door Montmartre en bewonderden enkele kunstenaars aan het werk op de Place du Tetre. Ook brengen we eindelijk echt een bezoek aan de Eiffeltoren. Maar we vinden beiden dat hij er 's avonds met al zijn lichtjes toch veel mooier uitziet dan overdag. Daarom komen we s'avonds nog een keer terug en zien we hem voor het eerst twinkelen als het weer een heel uur wordt. Later die avond verzamelen wij ons bij een kantoortje vanwaar wij zouden vertrekken voor een lichttour met de bus. Helaas is één en ander niet echt goed geregeld en moeten we een uur wachten voor we eindelijk kunnen vertrekken. De rondrit is echter wel de moeite waard, we zien vanuit onze luie stoel veel prachtig verlichte plekken. Daarna stappen we vanuit de bus in de boot, die ons in 5 talen onder alle Parijse bruggen door loodst. Jammer van het massale karater van de tocht, de bruggen zijn prachtig.
Helaas komen we er de volgende dag achter dat de Arc de Triomphe bijna geheel in de steigers staat, niet echt fotogeniek dus. LouvreDe lucht is wat betrokken en ook het maken van mooie foto's van de Place de la Concorde en het Louvre is erg lastig. Wel is het nog steeds erg koud, dus we drinken regelmatig wat kopjes thee om warm te blijven. Verder bezoeken we vandaag nog de Notre Dame. Helaas staat ook deze in de steigers, maar vanaf de kant van de Seine ziet ze er toch nog geweldig mooi uit. Op het plein voor de kerk staat een man de vogels te voeren. Musjes eten uit zijn hand en zelfs uit zijn mond! Tegen het eind van de middag brengen we nog een snel bezoekje aan het Centre Pompidou (wat is dat ding lelijk) en een gallerietje met hele bijzondere oude foto's van Parijs. Het is oudejaarsavond en we willen eerst gaan kijken wat er op de Champs-Elysées te beleven valt. Een paar honderdduizend mensen zijn daar al op straat en sommige mensen vertonen hun "kunsten" aan een groep omstanders.Eiffeltoren Verder gebeurt er niet zoveel, iedereen loopt op straat en de sfeer is erg relaxt. We maken gebruik van de metro, die deze avond gratis is en erg goed bewaakt door de politie, om ons te verplaatsen naar de Eiffeltoren. Ook hier zijn duizenden mensen en op elke hoek is er drank en eten te koop bij zelfgemaakte stalletjes. We zoeken een goed plekje op de kade van de Seine, met uitzicht op de Eiffeltoren en als het 12 uur wordt gaan alle 1500 lichtjes weer gezellig twinkelen. Het is 2004! Helaas is er weinig vuurwerk, later hoorden we dat je daarvoor beter op de Place de la Concorde kunt zijn. Meteen na 12 uur breekt er een enorm tumult los, omdat er mensen zijn die tussen de menigte rotjes willen afsteken en er heel veel mensen zijn die weg willen. Het is lastig er weg te komen, maar bij de metrostations is het al niet veel beter. Als wij daar rond 1 uur aankomen is het enorm vol en staan er zelfs buiten rijen dik. Mensen klimmen over hoge hekken heen om voor te dringen en zo de eerstvolgende metro te kunnen nemen. Wij besluiten een cafeetje in te duiken. Als we een uurtje later een tweede poging ondernemen om een metro te nemen blijken er eerst geen meer te rijden, omdat ze te vol waren en men dit té onveilig vindt. Hotel des Invalides Pas later begint het metroverkeer weer mondjesmaat op gang te komen en uiteindelijk zijn we pas erg laat terug in ons hotel.
Gelukkig zorgt de toestand van ons bed ervoor dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat we ons verslapen. Als we de volgende ochtend rond 10 uur wakker worden en naar buiten kijken zijn we helemaal verbaasd: het sneeuwt... En niet zo'n beetje ook. We maken van de gelegenheid gebruik om voor het eerst in ons leven een witte Eiffeltoren te zien en een besneeuwd Hôtel des Invalides. Leuke plaatjes! Daarna is het tijd geworden om aan de terugreis te beginnen, die i.v.m. de sneeuw iets langer duurt dan gepland. Maar we zien onderweg wel prachtige sneeuwlandschappen. Een geweldige afsluiting van deze mini vakantie.

Op onze Frankrijk info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Frankrijk en neem ook eens een kijkje bij onze Parijs foto's.