Zwitserland Reisverhaal

> Hoe het begon...

Na het lezen van "Levende Bezems" van Lisa Tetzner, toen ik een jaar of tien was, was ik helemaal gek van dit boek. De omgeving waar het boek zich afspeelt is de Italiaans-Zwitserse grens en met name het spannende einde speelt aan en op het Lugano meer. Zodra ik het boek uit had was voor mij al duidelijk dat ik ooit eens met eigen ogen wilde zien hoe het er daar uitziet. Later dacht ik daar natuurlijk nooit meer aan en tot nu toe was het er dus ook nog nooit van gekomen.

> Het Plan

Begin 2006 hadden we al besloten om in de Pinkstervakantie van dit jaar met de tent weg te gaan. We hebben voorheen nooit gekampeerd en dit leek ons toch wel een hele leuke manier van vakantie vieren. Waar naar toe? Dat zouden we wel zien, daar waar het warm zou zijn en zonnig!Meer van Lugano Het grote voordeel van kamperen...
Een week voor vertrek checkten we plaats na plaats op weather.com, maar nergens leek het echt mooi. Tot Peter ineens Zwitserland opperde, daar bleek de verwachting voor het zuidelijk gelegen Tessin, ofwel Ticino, zonnig en lekker warm. En daar kwam meteen het idee van het Lago di Lugano weer boven. We besloten eerst af te reizen naar het Lago maggiore (centraler gelegen in Tessin) en dan te zien of we een dag of wellicht enkele dagen richting het Lugano Meer zouden gaan.

> De Reis naar Zwitserland

Helaas blijkt de Gotthard-tunnel, na een korte opening van anderhalf uur op de dag van ons vertrek, opnieuw afgesloten te zijn voor alle verkeer, in verband met neerkomend puin. Dit betekent dus dat we op de tweede dag van onze reis flink zullen moeten omrijden via de San Bernardino pas, een extra reistijd van zo'n 2 uur. Toch beginnen we de tweede dag vol goede moed. We hebben de nacht doorgebracht in een Formule 1 hotel in Mannheim en gaan al vroeg weer op pad om zo de extra reistijd vast een beetje in te lopen. Echter na ruim twee uur rijden stuiten we op een file die ook al een tijdje op de radio vermeld wordt: een spookrijder is hier op een vrachtauto gebotst. We verwachten dat we snel weer kunnen doorrijden, omdat het al zo'n tijd geleden gebeurd is. Maar dit pakt toch wat anders uit,Lukmanierpas we mogen het hele circus van helikopter, politie, uitvaartauto, afsleepdienst en schoonmaakploeg nog voorbij zien komen en pas meer dan twee uur later zijn we weer op weg. We blijven goedgehumeurd, tenslotte is het vakantie en de camping zal er nu ook nog wel liggen, totdat we (na een tweede file in Zürich, waar je dwars door het drukke centrum heen moet) de San Bernardino snelweg naderen en op de radio horen dat de tunnel door een ongeluk deels is afgesloten. De file die er voor staat groeit snel en wij zien nog net kans om een alternatieve route te vinden: een prachtige, maar bergachtige route via de Lukmanierpas.

> Lago Maggiore Dag 1

En zo komen we pas laat in de middag aan bij de camping die we op internet hadden uitgezocht en die nu een bordje: "besetzt" voor de deur heeft staan. Gelukkig is er bij de buren nog één plekje vrij en kunnen we, iets later dan gepland, toch onze tent gaan opbouwen. We kunnen hier echter maar drie nachten blijven, daarna gaat ons veld eerst voor een tijdje dicht. Prima, dat zien we dan wel weer. Wij zitten eerst goed en relaxen in en om de tent voor de rest van de avond.

> Lago Maggiore Dag 2

De volgende ochtend willen we meteen wel wat van de omgeving zien en onze nieuwe wandelschoenen uitproberen. Lago MaggioreWe gaan eerst met de auto naar Val Verzasca en na een paar dorpjes bekeken te hebben rijden we door naar Sonogno, helemaal achter in het dal, om van daaruit terug te wandelen langs de rivier de Verzasca. Na een aantal uurtjes lopen en een lunch op een paar enorme rotsen midden in de rivier beginnen we onze nieuwe schoenen net iets minder fantastisch te vinden als de eerste blaren voelbaar worden. Het idee ontstaat om de volle wandeling niet uit te lopen (we zijn pas op de helft), maar meteen de bus terug te nemen, totdat... we erachter komen dat we de portemonnee in de auto hebben laten liggen. En ook hier geldt waarschijnlijk dat voor niks de zon op gaat, dus er zit niets anders op dan om te keren en terug te lopen. Dat gaat toch iets minder snel dan op de heenweg, maar het mooie landschap maakt veel goed.
Als we eenmaal weer in de auto zitten zijn we toch niet supermoe meer en gaan we nog even naar Bellinzona, een stad in de buurt van Locarno en met drie prachtige kastelen. Vanuit het Castelgrande hebben we zicht op de twee andere forten en de hele wijde omgeving. Nog net voor sluitingstijd kunnen we de toren in en genieten van het uitzicht. Daarna is het toch echt tijd voor een ritje naar de supermarkt waar we de schrik van ons leven krijgen bij het zien van de prijzen hier. Nee, het is geen slechte verborgen camera grap. Sommige dingen kosten hier echt drie keer zoveel als thuis. Ons zelf gekookte maaltje smaakt er gelukkig niet minder om en nu toch wel een beetje moe gaan we vroeg de tent in.

> Lago Maggiore Dag 3

Na de Val Verzasca gisteren is vandaag de Valle Maggia Valle Maggiaaan de beurt voor een bezoekje. Via de Ponte Brolla en het afgelegen Cevio rijden we steeds hoger de bergen in naar Bosco Gurin, het hoogstgelegen en enige Duitstalige dorp van Tessin. De lucht is er heerlijk schoon, net als het rivierwater dat wij hier gewoon drinken. Het is hier oorverdovend stil en we lunchen aan het water. Ook Mogno en Fusio, de twee laatste dorpen in het dal bezoeken wij, maar in tegenstelling tot de meeste toeristen zijn wij niet erg onder de indruk van de San Giovanni Battista kerk die hier door Mario Botta (oooh aaah) gebouwd is. De bergachtige omgeving vinden wij des te indrukwekkender.

> Lago di Lugano dag 1

Vandaag is het tijd om te verhuizen, aangezien ons deel van de camping na vandaag gesloten wordt en wij al sinds gisteravond de enigen zijn op ons veld: Lago di Luganoheerlijk rustig dus. We vinden het een beetje onzin om de tent op een ander plekje op de camping weer op te bouwen, zoals ons aangeboden wordt, dus we gooien alle spullen achterin en gaan richting Lago di Lugano het Luganomeer. In Lugano zelf zijn geen campings, maar in het nabijgelegen Agno, waar ook de luchthaven van Lugano is (wij krijgen inmiddels een angstig vermoeden) schijnen er wel een paar te zijn. Na een tevergeefse zoektocht iets verder weg van de luchthaven gaan we toch enkele campings in Agno zelf bekijken. We zien in die tijd geen enkel vliegtuig landen of opstijgen, dus we besluiten het erop te wagen. In een recordtijd van 25 minuten is onze tent opgezet en compleet ingericht en na een snelle lunch gaan we naar het station. Dit is op enkele minuten loopafstand van de camping en de eerstvolgende trein brengt ons in een kwartiertje naar Lugano, waar we het knusse oude centrum bekijken. LuganoVooral de smalle straatjes met stalletjes met etenswaren zijn erg favoriet bij ons en ook het Piazza della Riforma zet er mooi uit met zijn gekleurde gevels en gezellige terrasjes. Via de boulevard lopen we naar het "Olijvenpad", een hele mooie wandelroute pal aan het water naar het nabijgelegen Gandria. Het blijkt toch nog ruim een uur lopen te zijn en onze voeten vertellen ons dat het nu wellicht verstandig is om straks met de bus terug te gaan. Na een wandeling door het schilderachtige vissersdorpje zoeken we dan ook eerst een bushalte op en zodra we weer in Lugano zijn genieten we nog even van de zon en het uitzicht aan de boulevard, met onze voeten omhoog wel te verstaan.
Als we 's avonds net aan de thee zitten horen en zien(!) wij dan toch eindelijk een vliegtuig landen. Pal over de buur-camping heen vliegt dat enorme ding op de landingsbaan aan. Okee, zo klinkt dat dus als de motoren op volle kracht achteruit gaan draaien. Mochten we het nog niet precies weten, 5 minuten later komt de volgende landen. En 10 minuten later weer één. Zo landen er zo'n 6 vliegtuigen, voordat we op bed gaan en in slaap vallen.

> Lago di Lugano Dag 2

De volgende ochtend worden we al vroeg gewekt. Niet met croissantjes en een glaasje jus, maar door het oorverdovende geluid van een opstijgend vliegtuig. LuinoEn nog zo'n drie andere. Daarna is het weer heerlijk rustig en we besluiten dat de herrie dan toch nog meevalt, hoewel het natuurlijk een beetje jammer blijft van deze schitterende plek met geweldig uitzicht over het Lugano meer.
We willen vandaag graag naar de markt in Luino, een plaats aan het Lago Maggiore (zo'n 20 kilometer van hier) en nét over de Italiaanse grens. We besluiten de grens dus meteen over te steken zo'n 3 kilometer verderop, dan zijn we vast aan de goede kant. Al vrij snel moeten we weer omkeren, want de weg naar Luino is afgesloten door werkzaamheden en de alternatieve routes die we bedenken komen allemaal op deze weg uit. We gaan dus via Zwitserland (weer de grens over) naar Luino, waar we zo'n 5 kilometer voor het stadje wederom de EU binnen mogen gaan. De markt is gigantisch, zo'n grote markt hebben wij nog nooit gezien. Jammer alleen dat het zo op toeristen is ingesteld, de echte groente- en fruitmarkt waar de bewoners rondlopen is maar een heel klein onderdeel van de enorme toeristenmarkt. Bij een bakkertje kopen we heerlijke taartjes en we kunnen weer eens met gewone Euro's betalen. MorcoteToch wel erg gemakkelijk dat we in Europa nu allemaal met hetzelfde geld betalen, toch eens zien hoe we die Zwitsers zo gek krijgen.
Tegen de middag gaan we nog naar het schilderachtige plaatsje Morcote, nu weer aan het Lago di Lugano. De hooggelegen kerk Madonna del Sasso is absoluut een bezoekje waard, maar vooral het naastgelegen kerkhof is erg mooi. We schieten ons geheugenkaartje hier aardig vol.
We volgen het meer via een hooggelegen weg tot aan Ciona en hebben onderweg steeds prachtige uitzichten over het meer. Vanuit Ciona gaan we lopend verder naar de top van de San Salvatore, een 900 meter hoge berg, vanwaar je een fantastisch uitzicht over het gehele meer hebt. Vooral bij helder weer is dit echt een aanrader, vanuit het panoramadak van de kapel op de top is het uitzcht ronduit adembenemend!

> Lago Maggiore Dag 4

Lago Maggiore Na het ontbijt gaan we langzaam aan onze tent weer inpakken en zetten we weer koers naar het Lago maggiore, waar we aan het begin van de week nog niet echt uitgekeken waren. Nu blijkt er wel plek te zijn op de camping van onze eerste voorkeur en we zijn meteen helemaal weg van deze camping: Tamaro. Er is zelfs een gratis boot-taxi naar Locarno waar we meteen die middag gebruik van maken. We wandelen een beetje rond door de oude binnenstad en eten weer eens een paar taartjes. Tegen de avond gaan we met de boot-taxi terug en steken de barbecue aan.

> Lago Maggiore Dag 5

Nog één keer willen we wat van de bergdorpjes zien en we rijden helemaal omhoog naar Bosco Sacro, over een weg die op het laatst nauwelijks nog breed genoeg is voor één auto dus al helemaal niet geschikt is voor tegenliggers. Cento ValliGelukkig zijn die er ook niet en de beloning van de tocht naar boven is weer erg mooi: een geweldig uitzicht op het meer en de bergen in de omgeving. Ook hier zien we weer enkele van die leuke berghuisjes met een leistenen dak en vele bloemen in de omringende weilanden.
Beneden kijken we rond in het leuke, Italiaans aandoende dorpje Ronco, voordat we Centovalli intrekken. Intragna is het mooiste dorp van de honderd dalen en dat bekijken we dan ook uitgebreid, voordat we lekker gaan lunchen aan een stuwmeer dat we onderweg tegenkomen. Ook de tocht naar de echt afgelegen dorpjes Borgnone en Lionza is super. We hebben een enorm uitzicht op de tegenovergelegen dorpjes op de berghellingen. Het is jammer dat de dag alweer voorbij is en we terug moeten naar onze camping. Hier gaan we alvast beginnen met het inpakken van wat spulletjes, want we hebben besloten om een dag eerder terug naar het noorden te gaan rijden. De Gotthard-snelweg is nog altijd afgesloten en we verwachten weer een lange reistijd. Omdat we nu een dag extra hebben willen we wel weer via de Lukmanierpas terug rijden, die heeft op de heenweg wel indruk gemaakt.

> Lago Maggiore Dag 6

Rustig aan pakken we alles in en na nog een spelletje Ceasar en Cleopatra vinden we het tijd om te vertrekken. Eerst gaan we naar Olivone, Lukmanier de belangrijste plaats in het Valle di Blenio, het dal van de zon. Daarna gaan we steeds hoger omhoog en we maken veel stops voor foto's en om gewoon even te kijken en te genieten van het uitzicht. In een Alpenweide en bij een hooggelegen bergrivier gaan we soep maken en bereiden we ons voor op de echte reis. Het is nu nog maar een klein eindje naar de Lukmanierpas en daarna gaan we door naar Basel en de grens over naar Zuid-Duitsland. We overnachten weer in Mannheim, dit keer in een Etap-hotel direct naast de Formule 1 (die vol was). Helaas zit het er dan alweer op en de volgende dag is het gelukkig nog maar een uur of 5 voordat we weer in ons eigen bed kunnen slapen en we kunnen beginnen aan (volgens de voorbeeld-mama van Ariel): de mooiste dag van de vakantie. De dag dat alles weer zo heerlijk schoon aanvoelt. Nou, bij ons mag ze elke week wel even komen wassen, als ze dat zo fijn vindt.

Meer van Lugano

Op onze Zwitserland info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Zwitserland en neem ook eens een kijkje bij onze Zwitserland foto's.