Bangkok: City of Angels

Dit reisverslag is onderdeel van een serie reisverhalen, allen gemaakt tijdens een lange reis van november 2007 tot mei 2009.

> Start van Onze Reis: Vliegen naar Bangkok

27-11-2007 Na lang wachten is eindelijk de dag van vertrek aangebroken en dan lijkt het wel alsof je nog niet weg mág. LTU gooit er een vertraging van zo'n 3 uur tegenaan en als onze tassen uit de scan komen wordt ons gevraagd of die blauwe tas van ons is. Uhm... nou... ja dus. De security-man verzoekt ons vriendelijk doch dringend met hem mee te lopen. Bij een hokje moeten we de tas open maken en een vreemd stukje stof aait overal even overheen. Het stofje verdwijnt in een vage machine en na 2 controles is alles toch nog okee. Tja, de scan had aangegeven dat zich explosieven in de tas bevonden, maar de controle heeft aangetoond dat dit toch niet zo is. Even later zitten we dus alsnog in het vliegtuig en zien we Europa onder ons kleiner worden. Hoe lang zullen we het niet terug zien? We hebben geen idee.

> Eerste Dagen in Bangkok

28-11-2007 Geradbraakt komen we 10 uur later in Bangkok aan. Van slapen is de hele reis niks gekomen: onze stoelen stonden pal voor de wc. Daardoor is het een komen en gaan van zeikerds (en de meest dronken torren van het hele vliegtuig van de rij naast ons), terwijl de stoelen ook nog eens in slechts 1 stand kunnen: 90 graden rechtop. VerkeerGelukkig is het ongemak van voorbijgaande aard en biedt na de landing de airco-bus ons een eerste blik op Bangkok. De volgende 15 uur zien we echter weinig meer van de stad: we slapen, eten, slapen en eten nog wat meer. Als we ooit nog eens een kerk bezoeken zullen we het God vragen: waarom heeft hij al het lekkere eten hier neergezet en worden wij afgescheept met dingen als hutspot en boerenkool?

29-11-2007 Volgens onze Rough Guide is een geliefd spelletje van tuktuk-drivers en sommige andere Thai te zeggen dat dit of dat vandaag gesloten is i.v.m. een nationale feestdag om je vervolgens ergens anders heen te brengen. Altijd ergens waar ze zelf commissie voor vangen. Standing BuddhaWe zijn dus enigszins achterdochtig als een aardige man na uitvoerige uitleg over vanalles en nog wat zegt dat het Grand Palace gesloten is, omdat er een festival is vandaag. Als ook een andere, wederom zeer viendelijke, voorbijganger op straat ons zegt dat het Grand Palace vandaag gesloten is gaan we toch eerst in op zijn idee om de 45 hoge Standing Buddha en de alleroudste Tempel van Bangkok te bezoeken.
Wat PhoAls we 's middags na een bezoek aan Wat Pho bij het plein voor het Grand Palace staan zien we dat iedereen dit keer echt de waarheid sprak. Er is een groots feest gaande en onder begeleiding van veel politie komt koning Bhumibol zelfs langs. Vandaag is een nieuw seizoen begonnen en heeft hij de Emerald Buddha andere kleding aangetrokken. Wij bekijken de Golden Mount nog van naderbij en moeten dan toegeven dat je het beroerde gevoel van een jetlag vooral niet moet onderschatten.

> Grand Palace en Wat Phra Kaeo

30-11-2007 Als we 's ochtends vroeg wederom het ommuurde Grand Palace naderen wordt ons verteld dat deze topattractie van Bangkok pas vanmiddag om 1 uur open gaat. Hmm... wij gaan toch maar even de toegangspoort checken en daar blijkt alles gewoon open. Buddha verlangt van de mensen hier dat ze goed doen, behulpzaam zijn en wat niet meer, maar jokken vindt hij blijkbaar niet zo erg.
Wat Phra KaeoWe beginnen bij de Wat Phra Kaeo, waar we overdonderd worden door alle blingbling. Wij zijn nog geen doorgewinterde tempel-bezoekers, maar vermoeden dat het voor de velen die zullen volgen moeilijk zal zijn om deze in schoonheid te overtreffen. Echt fantastisch mooi! We zijn er samen met het Royal Palace wel enkele uren zoet mee.
Ook de verschillende gebouwen van de Wat Ratcha Naddaram, waar de rust een verademing is na het zeer toeristische hoogtepunt van de ochtend, kunnen niet aan de Wat Phra Kaeo tippen. Toch vinden we ook deze tempels bijzonder mooi en vanaf de top van één van hen heb je een prachtig uitzicht over de stad en op de Golden Mount.
Op de markt zien we eindelijk een geschikt nieuw horloge voor Peter. Zijn zwaaiende Mao-horloge uit China loopt steeds wat verder achter, maar dat weet de verkoper niet. Die vindt hem zo geweldig dat hij hem wel wil ruilen voor het horloge dat hij te koop aanbiedt. Zowel hij als Peter vinden dat ze een goeie ruil hebben gedaan.
StraatstalletjeGisteren waren we nog enigszins huiverig om meteen van de straatstalletjes te eten, maar vandaag wagen we ons er voorzichtig aan, om vervolgens 's avonds helemaal los te gaan. Gelukkig zonder verdere nare gevolgen, zodat onze afspraak met Bo (al jaren penvriendin van Yvonne) gewoon door kan gaan.

> Chatuchak en Vimanek

01-12-2007 Waren we gisteren trots op onszelf dat we een tuktuk-rit van zo'n kwartier nu voor 50 Baht (1 euro) doen, i.p.v. de 100 van de dag ervoor, vandaag gaan we een uur met de bus voor 25! We doorkruisen de halve stad op weg naar de Chatuchak Week-end Market. Toerist en Thai shoppen en eten hier naast elkaar voor zeer weinig. Gezellig, maar niet helemaal ons ding. Vimanmek MansionDe gebouwen bij Vimanmek Mansion (o.a. het Koninklijke Olifanten museum) en het vroegere (tijdelijke) Koninklijk Paleis houden ons de rest van de middag bezig. We zijn vooral onder de indruk van alle zeer precies gemaakte handwerks-attributen van houtsnijwerk en gevlochten bamboe.
Vanaf de pier Thewet vertrekken we voor het eerst met de waterbus-boot naar Thonburi, om te informeren naar treinkaartjes richting Kanchanaburi, voor we in een restaurantje neerstrijken. Hier ondervinden we dat als de Thai op de menukaart zetten "hot en spicy", ze dan ook echt hot en spicy bedoelen.

> Verjaardag van Koning Bhumibol

02-12-2007 Eens even een keer lekker de toerist uithangen is niet verkeerd, dus hebben we ons laten rondvaren in een longtail boot. Vanuit de boot konden we bij de mensen thuis kijken en zien hoe het vroegere Bangkok was: kanalen met houten huizen op palen. Floating MarketVerkopers peddelen in bootjes vol koopwaar van huis naar huis en na een half uurtje varen komen we bij de Floating Market, waar zelfs om half 11 's ochtends al uitgebreid gegeten en gedronken wordt door de Thai. Velen dragen vandaag een geel shirt, omdat de Koning z'n 80ste verjaardag gevierd wordt en de kleur van het Koningshuis geel is. De Koning is voor alle Thai zeer belangrijk en wordt op handen gedragen. Gele shirts zijn dus ook op andere dagen favoriet hier.
Wat ArunDe "schipper" van onze boot zet ons af bij Wat Arun, een prachtige tempel; weer compleet anders dan andere die we tot dusver gezien hebben. Na een bezoek aan de krokodillen-tempel Wat Chakrawat begeven we ons naar het Museumplein van Bangkok: het grote grasveld voor het Grand Palace. Daar zijn de festiviteiten al volop aan de gang: schattige kindjes, uitgedost in klederdracht, dansen alsof ze al grote mensen zijn. Daarna arriveert de ene hoge Pief na de andere en vinden allerlei ceremonies plaats, waarna in een grote gele tent zo'n 100 in geel gehulde mannen door in het geel geklede belangrijke mensen worden kaal geknipt: zij worden monnik. Een bekende Thaise tv-ster is één van hen. Volgens een Thaise jongen vallen we met onze neus in de boter: "You very lucky to be here".
Aan het eind van de middag zijn er nog sportwedstrijden die vooraf worden gegaan door de gezamenlijke yells van honderden jongeren op een enorme tribune met pompons, gekleurde handschoenen en een groepje dansers.

Politie bij Verjaardag Koning Verjaardag Koning

Ze moeten hier uuuuuuren op geoefend hebben, het gaat allemaal keurig gelijk en ze zingen en roepen alsof hun leven ervan afhangt: indrukwekkend. En bij al deze aktiviteiten: nauwelijks een toerist te zien. Het avondprogramma slaan ook wij even over, het was wel weer mooi voor één dag.

> Thonburi en Siriraj

03-12-2007 ThonburiPas laat gaan we op pad, als eerste richting de gigantische volkswijk Thonburi, waarvan we dit keer lopend een stukje verkennen. We kijken echt bij de mensen thuis, de deur staat hier vaak open. Smalle steegjes en huizen op palen worden afgewisseld met scholen en tempels. Aan Wat Kanlayanamit wordt druk gerenoveerd op een manier waarvan de Arbo waarschijnlijk niet al te blij zou worden. We zijn onder de indruk van de grootte van de zittende Buddha, die zo'n 15 meter hoog is en ook van een nieuw verfje wordt voorzien.
Tegen het eind van de middag belanden we in het Siriraj ziekenhuis, niet omdat we ziek of gewond zijn, maar voor het bizarre museum dat ze hier hebben. De manieren waarop mensen dood kunnen gaan worden tentoongesteld op een manier die niets aan de verbeelding over laat. Siriraj Ziekenhuis Museum(Delen van) slachtoffers worden op sterk water geëxposeerd naast hetgeen waaraan ze overleden zijn, bijvoorbeeld een kogel, mes, ziekte of dier. Ook is er een anatomisch museum waar bepaalde delen van de mens worden uigelicht en waar ook siamese tweelingen en ontwikkelingsstadia van foetussen op sterk water naast elkaar staan. Om het laatste deel van het museum te bereiken moeten we dwars door het mortuarium oversteken. Siriraj Ziekenhuis MuseumWe halen de uitgang beiden met onze maaginhoud nog daar waar hij hoort en eten 's avonds vol smaak weer een nieuw gerecht uit de onuitputtelijke Thaise keuken.

> Naar Bangkwang Prison

04-12-2007 Op verzoek van Jenny gaan we vandaag richtingChina Town Bangkwang Prison (aan de rand van de stad) om daar de Nederlander Adriaan van Ommering op te zoeken, die hier al 6 jaar vastzit. Zoals hij zelf tijdens het bezoek vertelt denken ze in Thailand heel anders over drugs dan in Nederland en hij werd veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf voor het smokkelen van XTC. In de praktijk moet hij in elk geval de eerste 8 jaar hier onder afschuwelijke omstandigheden doorbrengen voor hij misschien naar Nederland wordt overgebracht. Wij praten zo'n 3 kwartier met Adriaan en doen HIER uitvoeriger verslag van het hele bezoek.
Als we terug zijn in de stad vergapen we ons nog een uur of wat aan alle koopwaar in China Town. Ongelooflijk wat hier allemaal te koop is. Erg vermoeiend ook, al die indrukken van vandaag, dus daarna op naar ons hostel om wat te luieren en de verslagen en foto's van de afgelopen week te publiceren.

Klik op bovenstaande filmpjes om even bijna-live in Bangkok rond te kijken.

Op onze Thailand info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Thailand en neem ook eens een kijkje bij onze Bangkok foto's.