Ardèche Reisverslag

> Naar de Ardèche... via een omweg

22-07-2010 We hebben voor deze vakantie Tsjechië uitgekozen en met onze tent in de achterbak rijden we in zo'n negen uur naar een dorpje net even ten Oosten van Praag. De camping die we via internet hebben gevonden bevalt ons niet zo, maar al gauw hebben we een andere gevonden die ons wel aanstaat, vlakbij Kutna Hora. Daar zetten we bij een temperatuur van nog altijd meer dan 30 graden onze tent neer.

Kutna Hora23-07-2010 Afgelopen nacht barstte een gigantisch onweer los, met flink wat regen. Vandaag is het zwaarbewolkt, maar gelukkig droog, dus we gaan op onderzoek uit in Kutna Hora.
Tegen de avond gaat het echter weer regenen en niet zo zuinig ook. De hele nacht regent het stevig door en we vragen ons af hoe lang onze tent het nog droog houdt.

24-07-2010 We gebruiken de computer met internetaansluiting op de camping om de vooruitzichten te bekijken, maar wat thuis nog zo mooi leek is nu veranderd in een week vol regen en frisse temperaturen. Heel Oost-Europa lijkt in hetzelfde schuitje te zitten.
Uiteindelijk besluiten we net na de middag om de spullen dan maar nat in de auto te gooien en eerst terug te rijden naar Duitsland, om daar te overnachten en te beslissen of we terug naar huis gaan of nog naar het zuiden van Europa zullen afreizen.

25-07-2010 Voor het zuiden van Frankrijk wordt heerlijk zomers weer voorspeld, dus we trotseren nog een keer heel wat kilometers snelweg, om tegen de avond in de Ardèche aan te komen. De eerste twee campings zijn vol, maar Peyroche heeft Camping Peyroche Ardechenog plek. De camping is groot en we hebben helemaal niet het gevoel dat het hier erg druk is. Dat idee verandert als we naar de supermarkt gaan om wat eten in te kopen. Een plekje vinden voor de auto is bijna een onmogelijke taak en eenmaal binnen lijken we in een ware veldslag beland te zijn. Toch hebben we op camping Peyroche een zee van ruimte om ons heen en ook de andere kampeerders staan ver bij elkaar vandaan, in tegenstelling tot wat we op sommige andere campings zien in de omgeving.

> De Ardèche ontdekken

26-07-2010 Na de omweg om hier te komen zijn we wel toe aan een beetje rust en we maken er een relaxt daje van. We wandelen naar Ruoms, een leuk dorpje op een kilometer afstand van de camping en als we terug komen hangt er ook bij ons een bordje "complet" bij de poort. Wat een geluk dat we gisteren kwamen!

27-07-2010 We willen nu toch graag wat meer zien van waar we terecht zijn gekomen en met de auto gaan we naar de Pont d'Arc, waar de prachtige autoroute langs de Gorges de l'Ardèche begint.
Pont dArcDe Pont d'Arc zelf is hét symbool van de Ardèche en één van de meest gefotografeerde plekken in Frankrijk. Deze natuurlijke brug is dan ook werkelijk een plaatje, afgezien van de drommen toeristen die er per kano onderdoor varen en de nog eens honderden die op een kluitje op het naastgelegen strandje liggen. Wij nemen snel wat foto's en gaan verder langs de "corniche", die de stroom van de rivier Ardèche volgt.
Regelmatig stoppen we even om het schitterende uitzicht in ons op te nemen en we zijn verbaasd hoe rustig het hier dan weer is. De drukte lijkt zich toch voornamelijk op de rivier te richten, want als we vlakbij de "kathedraal", nog zo'n natuurwonder van rotsen, even naar beneden kijken zien we een ware file van kleine kano's ontstaan.

28-07-2010 Vandaag trekken we naar het platteland. Onze Tom verrast ons telkens weer met zijn uitgebreide kennis van weggetjes waarvan zelfs de Fransozen het bestaan niet lijken te kennen. Er is hier werkelijk niemand en het ene na het andere prachtige heuvellandschap komt aan ons raampje voorbij. We Boucherie Charcuterie Bordbezoeken de dorpjes Ailhon, Jaujac en Meyras, alle drie erg charmant en fotogeniek.

29-07-2010 Balazuc is nog zo'n mooi dorpje en het ligt op amper tien kilometer van onze camping. We lopen er geruime tijd rond en steken ook de brug over de Ardèche over, om zijn geweldige ligging op de rotsen vanaf de overkant te aanschouwen. Zo komen we bij toeval op een wandelpad terecht, dat ons naar het gehucht Le Viel Audon brengt. Daar wordt door vrijwilligers al jaren gewerkt aan de wederopbouw van het verlaten plaatsje.

30-07-2010 Een ander mooi plaatsje is Labeaume, gelegen aan de gelijknamige rivier op een partij rotsen. We bekijken er vanochtend alle leuke hoekjes en steegjes.
's Middags lopen we nogmaals naar Ruoms, dit keer om informatie over wandelingen in de omgeving te halen bij de plaatselijke VVV en om wat souvenirs te kopen.

Markt in Aubenas31-07-2010 In Aubenas is één van de grootste weekmarkten in de regio en vanochtend wandelen we hier een beetje rond, tussen alle lokale producten en spulletjes. Na de vele markten in Azië vinden we het toch niet al te spannend en al gauw rijden we door naar de omgeving van Thueyts.
Hier vind je, net buiten het dorp, een prachtig stukje van de Ardèche rivier. Het water is enorm helder en je kunt de rivier oversteken over een klein maar ontzettend fotogeniek bruggetje: nabij Pont du Diablede Pont du Diable, de Duivelsbrug. We wandelen een eind langs de rivier, picknicken tussen de bomen en lopen daarna door naar het dorpje Thueyts, dat iets hoger ligt. Ook in dit dorpje zijn weer genoeg fotowaardige hoekjes te vinden.

01-08-2010 Na een dagje luieren wandelen we 's middags naar de dolmen van St. Alban Auriolles, een dorpje in de buurt. Deze dolmen is een massagraf uit de prehistorie en in deze omgeving zijn er nog enkele tientallen van terug te vinden. Het landschap bestaat dan ook voornamelijk uit rotsachtige grond, het materiaal waarvan de dolmen gemaakt zijn. Verder is het droog en valt er hier weinig te beleven, een reden voor ons om niet al te lang te blijven.

02-08-2010 Tegen het einde van een nieuwe relax-dag wandelen we via de bossen bij onze camping naar het dorp Labeaume. De route is echt fantastisch, de natuur lijkt hier haast Aziatisch en doordat er vannacht wat regen is gevallen voelt het bijna tropisch warm aan.

03-08-2010 Het moment is aangebroken dat we ons in een kano wagen op de Ardèche. De afgelopen dagen hebben we regelmatig gelachen om de stuntelige verrichtingen van anderen en nu zullen wij het wel eens even beter doen.
Eerst moeten we vanaf de kant in onze drijvende banaan zien te Met de Kano op de Ardechekomen en dat is toch nog een hele klus. Zodra we zitten gaan we al meteen op de eerste stroom versnelling af, zo'n honderd meter verderop. Helaas hebben we dan nog niet zoveel tijd gehad om ons het peddelen eigen te maken, maar vol zelfvertrouwen gaan we er op af... we zitten vast! Op zo'n grote, irritante rots. Gelukkig schieten we al snel los als we wat met onze kont heen en weer schudden.
Vastbesloten zijn we, om het de tweede keer beter te doen. De stroming van de rivier denkt daar echter anders over en dit keer gaan we achterstevoren de stroomversnelling door, precies op de plek waar we een paar dagen eerder ons nog hebben staan bescheuren om mensen die zo dom waren om achterstevoren te gaan.
Gelukkig krijgen we nu snel de smaak te pakken en het gaat eigenlijk best goed. Totdat we bij een splitsing als één van de weinigen de rechter zijtak nemen, zoals ons van te voren was verteld te doen. Daar waar we weer bij de grote rivier uitkomen wacht ons een hoogteverschil van zeker een meter. Een grote golf water zorgt bij ons allebei voor een kletsnat pak. Was dit nou die plek waar een foto gemaakt zou worden? Dan zullen ze op afstand vast vreselijk hebben kunnen lachen!

04-08-2010 Aangezien we toch liever droog blijven gaan we er weer met de auto op uit. We maken een grote tocht door de bergen en langs het Middeleeuwse stadje Cruas. Hier staan een geweldige abdijkerk en kasteel, beide erg mooi bewaard gebleven.

Cirque de Gens05-08-2010 Morgen willen we alweer noordwaarts gaan, dus we ruimen een beetje op, boeken een kamer in Noord-Frankrijk voor een nachtje en bezoeken 's middags nog de Cirque de Gens. Daar waren we nog steeds niet aan toe gekomen. De Cirque de Gens is een prachtig, slingerend stukje van de Ardèche, met geweldig mooie rotsen. De uitzichten over deze kronkel in de rivier is van bovenaf erg mooi en we kijken uitgebreid rond.

06-08-2010 Ondanks dat er dit week-end grote drukte wordt verwacht op de snelwegen kunnen we goed opschieten en zijn we ruim voor het avondeten al in Metz. Nu is het nog maar een klein stukje en kunnen we terugkijken op een leuke vakantie, ondanks dat die toch heel anders liep dan van te voren gepland.

Op onze Frankrijk info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Frankrijk en neem ook eens een kijkje bij onze Ardèche foto's.