Kroatië Reisverslag

Dit is een reisverslag uit 2009. In 2003 zijn we ook al eens naar Kroatië geweest.

>Opnieuw onderweg... naar Kroatië

18-07-2009 We zijn weer enigszins gesettled in Nederland en aangezien er qua werk niet zoveel te beleven is de komende paar weken gooien we onze tent en andere kampeerspullen achterin de auto en vertrekken we richting Kroatië. Onderweg is er, zoals we ons dat herinneren van vakantie in Europa, veel regen. Toch schieten we aardig op en ergens rond het middaguur gaan we nog eens nadenken over de komende overnachting. Die hebben we vooraf geboekt en zal traditiegetrouw plaatsvinden in een Ibis-hotel.
Tenminste… dat is wat we denken vóór we ontdekken dat we voor een verkeerde datum gereserveerd hebben. Als we de hotelgegevens nog eens bekijken zien we dat we een overnachting voor 20 juli geboekt hebben en niet voor de 18de. We bellen ze gauw en krijgen te horen dat ze vandaag helemaal vol zitten. De pogingen van de eigenaar ons ergens anders onder te brengen lopen ook op niets uit en zo rijden wij op één van de drukste dagen van het jaar zuidwaarts zonder reservering.
Etap Hotel ReclameTegen de avond hebben we het wel een beetje gehad als we een reclamebord van Etap langs de snelweg zien. We volgen de borden, die echter na een kilometer ophouden. Gelukkig zijn we slechts in Duitsland en niet in China. Zo hebben we al snel van iemand een betrouwbare routebeschrijving te pakken en even later rijden we de parkeerplaats op. Een poster bij de ingang waarschuwt ons: U betreedt een luxe-vrije zone. Gelukkig zijn er nog twee kamers vrij en één ervan nemen we dan maar, luxe of geen luxe. Bij het betreden van de kamer zijn we verbaasd. Hier is meer luxe dan in alle hotelkamers waar we in India hebben geslapen bij elkaar: goed sluitende, geluiddichte ramen, netjes gestucte muren, wall to wall carpet, zelfs een tv en internet op de kamer.
Het is dankzij het internet dat we er achter komen dat morgen enorme drukte wordt verwacht bij de Tauern tunnel, waar ook vandaag wachttijden van zeven uur gemeld werden. We duiken daarom vroeg ons bedje in, om morgen al voor zessen er weer uit te gaan.

19-07-2009 Om zes uur precies vertrekken we, om op tijd bij de Tauern tunnel te zijn. Al voor negen uur zijn wij de tunnel door en een uur later horen we de eerste filemeldingen op de radio. Dan wacht ons toch nog een onaangename verrassing. Het autobahnvignet is blijkbaar niet meer voldoende om de wegen en tunnels in Oostenrijk te onderhouden. Bij een tolhuisje wordt ons nog €9,50 extra in rekening gebracht. Bij de Karawankentunnel trappen we er niet nog eens in en leidt Bram, ons meneertje in de nieuwe TomTom, ons keurig OM de tunnel heen. Het kost een half uurtje extra, maar zo hoeven we tenminste niet nog een keer de portemonnee te trekken.
Na een uurtje op de Sloveense snelweg draaien we een kleinere weg op en vrijwel meteen staan we stil. De rij schuift maar nauwelijks op en een uurtje later wordt duidelijk dat we al aan de grens staan. Camping Pomer KroatiëAls we er door zijn is het nog maar een uurtje en we kunnen één van de laatste plekjes op camping Pomer bemachtigen. De natuurlijke camping biedt veel schaduw en we mogen onze tent bouwen tussen een paar olijfbomen. Helaas is de grond zo hard dat een uur later nog maar één haring in de grond zit. Tussen twee andere plaatsen in, op een grassiger en zachter deel, staat een grote boom met rondhangende takken. In overleg met de buurvrouw mogen we daar onze tent onder wurmen en het plekje onder de boom lijkt voor onze tent gemaakt. We hebben een boomhut, met de hele dag schaduw en nog wat zitruimte er omheen ook.

>Istrië

20-07-2009 Vandaag gaan we naar Pula, doen we inkopen en rusten we lekker uit bij onze boomhut.

21-07-2009 Wat we tijdens onze eerste reis naar Kroatië vooral erg mooi vonden in Istrië zijn de ouderwetse, kleine dorpjes met hun prachtige oude huizen en kerkjes. Daarom gaan we vandaag meteen terug naar twee van deze dorpjes: Labin en Plomin. Plomin is erg veranderd. Alle leegstaande en vervallen huizen zijn opgeknapt en worden weer bewoond door jonge mensen, die een vvv-kantoortje beheren, souvenirs maken en een cafeetje geopend hebben. Flitsende folders vertellen wat er te zien is en via die folders horen we voor het eerst over het oude dorpje Kršan.
Kršan blijkt op slechts tien autominuten van Plomin te liggen en we rijden er heen. Tot onze verbazing worden we opgewacht door een gids, door wie we worden rondgeleid in het kasteel. Er is verder helemaal niemand hier en bijna alle vijftien huizen in het dorp maken een vervallen indruk. Dorpje in het BinnenlandEr is geld nodig om er weer wat moois van te maken, maar dat is er nu nog niet. Toch zou het ons niet verbazen als ook dit dorpje met de jaren weer in zijn oude glorie hersteld wordt.
Via Pićan, nog zo'n leuk dorpje op een heuvel, rijden we naar een andere oude bekende: Gračišće. Het leuke kleine winkeltje waar we vorige keer broodjes en beleg kochten is inmiddels een supermarktje geworden en ook hier zijn de restauratiewerkzaamheden in volle gang. De kerkjes en torens zien er weer prachtig uit en ook veel huizen zijn schitterend opgeknapt. Wat een verschil met zes jaar geleden. Via Pazin rijden we terug naar Plomin.

22-07-2009 We maken een schitterende rondrit naar Vodnjan, Rovinj, Poreč, Motovun, Livade en Oprtalj. Overal worden oude huizen opgeknapt, voornamelijk door buitenlanders. Alles ziet er netter en moderner uit toen we de vorige keer in Istrië waren. Toch is de sfeer vooral in het binnenland nog altijd bewaard gebleven.

Kroatische Kust23-07-2009 We blijven een dagje op onze camping in Pomer.

>naar Zadar

24-07-2009 Vandaag trekken we verder naar het zuiden, langs mooie witte eilanden en een prachtig blauwe zee. De route is erg mooi en de weg in prima staat. We schieten goed op en even na de middag zijn we in de omgeving van Zadar. Camping Plantaže heeft nog een plekje voor ons: in de schaduw van mooie groene bomen, aan de rand van de zee.
Helaas is ook hier de grond weer keihard en we moeten grote moeite doen om de haringen de grond in te krijgen. Dat mag de pret echter niet drukken, want wat een mooi plekje is dit weer.

25-07-2009 De afgelopen nacht lagen we tot twee keer toe steeds zachter, tot we uiteindelijk met harde keien onder onze kont moesten concluderen dat het bepaald niet comfortabel meer was. Vandaag gaan we dus eerst op zoek naar een nieuw luchtbed. In de omgeving van de camping zijn alleen kleine winkeltjes en daarom rijden we zo’n veertig kilometer naar Zadar. De afgelopen jaren zijn er veel buitenlandse supermarkten geopend in Kroatië en bij de Aldi kopen we een nieuw luchtbed.
Nu we er toch zijn bekijken we meteen het centrum van Zadar. Het is een prachtige stad met veel oude bouwwerken, maar ook nieuwe, zoals het zee-orgel en het zonnemonument van zonnecellen. Wederom zijn we onder de indruk van de efficiëntie en de uitgebreide en gratis informatie van de vvv. We vinden er zelfs een campinggids voor heel Kroatië.

26-07-2009 Het Nationaal Park Paklenica ligt op een steenworp afstand van onze camping en zo komen we er ’s ochtends al vroeg aan. Dat is maar goed ook, want hoe later je komt, hoe verder van de ingang van het park je moet parkeren.
We wandelen lange tijd door deze mooie, groene omgeving en beklimmen halverwege de ochtend een berg waarin een diepe grot te bewonderen is. De uitzichten over het park zijn fantastisch vanaf deze hoogte.

>Plitvice

Plitvice National Park27-07-2009 Vandaag moeten we iets verder gaan voor ons uitje. Plitvice is bijna twee uur rijden het binnenland in. Zoals alle prijzen in Kroatië zijn gestegen zijn ook de entree en het parkeergeld hier een stuk hoger dan de vorige keer. We wagen het met onze Thaise studentenkaarten te wapperen en dankzij de handige maker ervan aan de Kao San Road kost ons dit dagje geen rib uit ons lijf, maar mogen we voor half geld naar binnen.
Eenmaal binnen schuifelen we tussen de vele andere bezoekers over de smalle paadjes langs adembenemende watervallen en heldere meertjes. Wat verder van de ingang is het iets beter, maar het is ons in deze Kroatische superattractie iets te druk. Jammer dat zo toch elk voordeel ook een nadeel heeft.

>het zuiden van Dalmatië

28-07-2009 We zetten onze route voort naar het zuiden, langs de kust. Het water van de Dalmatische kust wordt steeds blauwer. Bij Omiš wordt het plaatje nóg mooier met indrukwekkende, kale bergen tot aan het water. Dit is niet alleen in onze herinnering het mooiste stukje Kroatië!
Het geluid van de vele cicades is oorverdovend en de pijnbomen zijn mooi groen, zo naast de blauwe kust. Wel is het ook hier enorm druk, zowel op de weg als op de campings. Zó anders dan 6 jaar geleden! We moeten zelfs in de file staan.
We rijden tot net na Omiš, waar we vorige keer in appartement Ruskamen zaten. De eerste camping die we bekijken is nagenoeg vol en niet zo mooi. We rijden een stukje terug, naar een plek waar we een andere hebben gezien. Voor ons gevoel is deze camping amper een paar kilometer van appartementencomplex Ruskamen. De plekjes zijn klein, maar mooi, met een geweldig uitzicht over het water. Op de eerste twee plaatsen waar we het proberen past onze tent niet, op een derde wel. Helaas ziten we wel aan het pad naar het wc-gebouw, met maar weinig ruimte om te zitten, maar ach… het uitzicht en de cicades maken alles goed.
We gaan eerst zwemmen en beneden bij het water zien we het bordje staan naar het naastgelegen complex: het oude Ruskamen! Niks geen paar kilometer. Pal ernaast zitten we. 's Avonds halen we onze bbq tevoorschijn, maar uitgerekend hier mag dat niet bij de tent en natuurlijk worden we binnen een minuut gespot door de eigenaar. Er is echter een oventje voor algemeen gebruik en daarin kunnen we de bbq precies neerzetten en kunnen we ook leuk zitten.
Die nacht slapen we slecht. Ons slaapgedeelte staat direct aan het pad naar de wc, dat tot diep in de nacht gebruikt wordt door luidruchtige families.

camping nabij Omis29-07-2009 Als we 's ochtends een familie in een verre hoek, op een ruime plek, zien inpakken gaan we meteen informeren. Ze vertrekken inderdaad binnen een uur en wij verkassen met ons hele hebben en houde daar naar toe. Deze plek is een stuk ruimer, biedt meer privacy en is meteen aan het strand. Een hele vooruitgang en meteen hebben we het idee hier niet meer weg te willen.
We luieren de hele dag en genieten van ons mooie plekje.

30-07-2009 We kijken ‘s ochtends eerst rond in Omiš, met zijn middeleeuwse, hooggelegen vesting en rijden dan door naar Salona. Hier hebben ze de afgelopen zes jaar niet stil gezeten. De oudheden uit de Romeinse tijd zijn deels gereconstrueerd en overal zijn brodjes bij geplaatst.
Een bijkomend voordeel van onze nieuwe kampeerplaats is dat er bij het water een tweede bbq-plek is, waar we het vuur ’s avonds weer opstoken. Tijdens het eten aan de waterkant zwemt een grote groep dolfijnen voor ons langs. Wow!

Kastel Klis31-07-2009 Trogir, op een dik half uur van Omiš, blijkt vandaag een stuk mooier dan in onze herinnering. Prachtige bouwwerken staan in een gezellig autovrij centrum en het stadje ligt erg mooi aan het water. We wandelen lange tijd rond.
Daarna bezoeken we kasteel Kliš, met een mooi uitzicht, maar als bezienswaardigheid een beetje saai.

01-08-2009 We rijden via een adembenemend stukje Magistrala naar Brela en Baska Voda, maar het is in beide badplaatsen zo druk dat we het niet herkennen. Het is er afgeladen met toeristen die hutje mutje op het strand liggen. We vinden er niks aan en rijden gauw verder naar Makarska. Hier is niet veel te beleven, het is bijna uitgestorven, maar ook dit stadje kan ons niet meer bekoren. De vroegere sfeer is in dit deel van Kroatië volledig verdwenen en dat is echt jammer.

02-08-2009 Voor de jaarlijkse ruiterspelen rijden we naar Sinj, maar die blijken pas om zes uur te beginnen. Daarom gaan we eerst naar Split, waar het druk en toeristisch is, maar niet erg bijzonder. Wederom een teleurstelling, met mooiere herinneringen dan de tegenwoordige werkelijkheid.

03-08-2009 We doen even een dagje niks, liggen lekker aan het strand. Morgen willen we naar Dubrovnik en dat is een hele rit van hier uit.

04-08-2009 's Nachts worden we wakker van onweer en 's ochtends is het zwaarbewolkt. We besluiten niet naar Dubrovnik te gaan, want zo worden de foto’s toch niet erg mooi. Wel maken we een rondrit door en rond het Biokovo natuurgebied. We belanden ook op een binnenweg door het achterland, verder van de kust. Hier zien we Kroatië zoals we het ons herinneren: mooie, oude huizen in leuke sfeervolle dorpjes. Het is er gelukkig toch nog!

>Dubrovnik

Dubrovnik05-08-2009 Omdat we morgen aan de terugreis naar het noorden willen beginnen is vandaag onze laatste kans om naar Dubrovnik te gaan. Helaas is het weer nog steeds niet overtuigend zonnig, maar we hebben geen keus en rijden toch die kant op. Ook in Dubrovnik is het massatoerisme losgebarsten en voor een rondje over de stadsmuur moeten we weer een beroep doen op onze Thaise studentenkaart om niet volledig beroofd te worden.
Gelukkig is de stad wel nog steeds bijzonder de moeite waard, maar foto’s nemen zonder andere mensen erop, zoals de vorige keer, is er niet meer bij. Rond de middag is de lucht weer helemaal dichtgetrokken. Het meeste hebben we dan van de stad ook wel gezien en met het onweer boven ons rijden we de stad uit, terug naar het noorden.

06-08-2009 Voor de laatste keer pakken we onze tent in en via Slovenië en Oostenrijk rijden we Duitsland in, waar we wederom in een Etap overnachten. De luxe beviel ons hier wel.

07-08-2009 Ook het tweede deel van terugreis verloopt zonder tegenslagen en al voor de avond zijn we weer in Nederland. Van “thuis” kunnen we op dit moment nog niet echt spreken.

Op onze Kroatië info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Kroatië en neem ook eens een kijkje bij onze Kroatië foto's.