België Reisverslag: Gent, Brugge, Antwerpen en Brussel

> naar België

15-04-2011 Aangezien de temperaturen voor het Paasweekend veelbelovend lijken en er ook weinig druppels en veel zonnetjes bij de vooruitzichten staan, boeken we een week voor die tijd drie nachten in een hotel, halverwege tussen Gent en Brussel, in Aalst. Een echt plan voor het weekend hebben we niet, maar we willen in ieder geval een aantal Belgische steden bezoeken. Gent Sint BaafskathedraalOm de bekende files rond Pasen te vermijden en omdat we de afgelopen tijd veel uren hebben gewerkt besluiten we de donderdag vrij te nemen en al te vertrekken.

> Gent

21-04-2011 Terwijl de rest van het land hun laatste dag voor het lange Paasweekend werkt rijden wij een uurtje of vier, vijf Zuidwaarts. Na het inchecken in ons hotel rijden we verder naar Gent. Dit blijkt een gezellige studentenstad, waar bij dit zonnige weer de terrasjes vol zitten en jongeren met kratjes Jupiler aan de Gras- en Korenlei neerstrijken.
We zijn onder de indruk van de grote hoeveelheid prachtige zestiende- en zeventiende-eeuwse gebouwen en de leuke pleintjes en straatjes. Ruime tijd wandelen we door de Gentse straten en bezoeken we enkele van de ouderwetse winkeltje en prachtige kerken. Aan het eind van de middag ploffen we neer, tussen de lokale studenten en andere genieters van het mooie weer, aan de Korenlei, heerlijk in de namiddagzon. We sluiten de dag af op het terrasje van een Thais restaurant, waar we “fly-lice” vol verse groenten en rundvlees eten.

> Brugge

Brugge Gemeentehuis22-04-2011 Na het ontbijt rijden we vanochtend Gent voorbij naar een stad op amper vijftig kilometer verder: Brugge. Het centrum van Brugge staat in z’n geheel op de Werelderfgoedlijst van Unesco, dus we zijn erg benieuwd. We parkeren de auto net buiten het centrum voor een uurtarief waar we in Nederland jaloers op zouden zijn (50 cent per uur, met een maximum van 2,50 per dag) en lopen verder. We komen eerst langs het begijnhof, een oase van rust zo dicht in het centrum. Vooral het begijnhofplein is mooi, met zijn hoge bomen in het groene gras, omgeven door witte huisjes aan de oude straat met klinkers.
In de Wijngaardstraat loopt ons het water in de mond bij de chocoladewinkeltjes en bakkertjes. Het is echter te warm om Belgische chocoladeiets lekkers mee te nemen, zonder dat het smelt en we nemen ons voor zeker even, op een gunstiger moment, inkopen te doen voor we België verlaten.
Ook Brugge kent vele ouderwetse trapgevels en mooie grachtenpanden, maar we missen hier de sfeer van Gent. Op de Grote Markt vinden we het nog het gezelligst. Daar staan tulpen in alle kleuren van de regenboog in bloei en is de meeste actie.
Toch houden we het net na de middag voor gezien, om de auto te nemen naar Knokke. We willen even bij het strand kijken, nu we daar toch zo dicht in de buurt zijn. Door het ongewoon warme weer (wij kunnen ons niet herinneren dat het ooit eerder 25 graden was met Pasen) is het aan het strand afgeladen vol, maar blijkbaar is het water nog te koud om te zwemmen, want vrijwel niemand waagt zich erin.

> Antwerpen

23-04-2011 Ook Antwerpen ligt niet ver van Aalst en we rijden er vanochtend naar toe. De auto parkeren we aan de overkant van de Schelde en met de metro zijn we in tien minuten op de Groenplaats. Antwerpen maakt een veel levendigere indruk op ons dan Brugge, dit is weer een stad en geen museum. Op de Antwerpen TerrasGroenplaats vinden sportactiviteiten plaats, mensen eten en drinken op de vele terrasjes en in het stadhuis aan de Grote Markt wordt getrouwd en rijdt de paardentram af en aan.
Via het Steen, de oever van de Schelde en de diamantenwijk wandelen we naar het prachtige Centraal Station en we vangen een glimp op van het leven van de Joodse gemeenschap. Het is Pesach en grote Joodse families zijn, op hun mooist aangekleed, op weg naar Sjoel, naar de Synagoge.
Als het Centraal Station op de foto is gezet nemen we even de tijd voor een echte Belgische friet. Onvoorstelbaar wat ze hier onder een medium portie verstaan.
Na deze stevige lunch zoeken we onze auto weer op en rijden we naar de beroemde Antwerpse havens. De oudste havens bevinden zich vooraan, maar deze zijn niet meer in gebruik. Het “eilandje” is omgebouwd tot een hippe woonwijk en in de nabije omgeving zien we een aantal bijzonder ouderwetse hijskranen staan. We stoppen om de roestige gevaartes op de foto te zetten en zien dat er begonnen is met de restauratie van deze monsters. Eén kraan staat er al glimmend en net geverfd bij, maar onze voorkeur gaat toch uit naar de nog niet opgeknapte exemplaren.
We rijden verder het havengebied in en telkens moeten we omrijden voor openstaande bruggen, als er weer een schip door een sluis vaart. Als we voor de zoveelste brug en tussen twee omleidingen in staan te overleggen wat we gaan doen, raken we aan de praat met twee Antwerpse fietsers, die ons vertellen dat ze op weg zijn naar Lillo, een vroegere vesting die tegenwoordig is opgeslokt door de Antwerpse havens. We besluiten ook even een kijkje te nemen in dit dorpje, maar verbazen ons na aankomst aldaar een beetje over de enorme ophef over dit plaatsje. We zijn nog het meest onder de indruk van het haventje, waar twee boten liggen. Het is laag water en de Brussel Atomiumboten liggen er scheefgezakt en een beetje zielig bij. We keren terug naar Antwerpen, waar we nog een hapje eten voor we terugrijden naar Aalst.

> Brussel

24-04-2011 Op alweer de laatste dag van onze minivakantie besluiten we dat we toch nog even Brussel willen zien. We beginnen met het symbool van de stad, op enige afstand van het centrum gelegen: het Atomium. We hebben eigenlijk niet zo’n bijzondere voorstelling van dit bouwwerk, maar als we het hoekje om komen en ons op honderd meter afstand van het gevaarte bevinden zijn we allebei onder de indruk. In de eerste plaats van de afmetingen van het ding, maar zeker ook van die mooie glimmende bollen. Dit is veel mooier dan we hadden verwacht. En het mooiste van alles blijkt te zijn dat er parkeerplaatsen bij het Atomium zijn, waar je gewoon gratis mag staan. We zetten de auto dus op een meter of twintig van het gevaarte en bekijken het vervolgens onder alle mogelijke hoeken, voor we besluiten onze auto hier te laten staan en de metro naar het centrum te nemen.
De treintjes van de Brusselse metro zijn oud en lelijk, maar brengen ons wel snel naar het centrum. Na het Atomium is ook de Grote Markt een positieve verrassing. Wat een prachtig plein is dit, met een heel andere steil van de andere drie steden die we dit weekend in België gezien hebben. De gildehuizen zijn versierd met beelden en hebben klokgevels in plaats van trapgevels. Na al dit moois waarmee Brussel ons verrast heeft, hopen we dat de teleurstelling die Manneken Pis voor de meeste mensen schijnt te zijn ook mee zal vallen. Op weg naar deze bekende attractie genieten we nog van een Brusselse wafel, één met chocola en één met slagroom, maar zelfs deze zoetigheid kan de aanblik van dat zielige standbeeldje niet beter maken dan het is. Onbegrijpelijk dat dit lelijke beeldje zulke enorme drommen toeristen weet te trekken. Wij gaan gauw verder en kopen voor we aan de terugweg beginnen nog gauw wat chocolade souvenirs in één van de vele chocoladewinkels. Tenslotte is het Pasen.

Op onze België info pagina is veel nuttige informatie te vinden over België en neem ook eens een kijkje bij onze foto's van Gent, Brugge, Antwerpen en Brussel.