Languedoc-Rousillon Reisverslag

Dit is het eerste deel van ons reisverslag Frankrijk 2012. Tijdens deze reis bezochten we ook nog de Côte d'Azur.

> Met de auto naar Zuid-Frankrijk

Autoroute du Soleil13-07-2012 Op deze vrijdag de dertiende rijden we halverwege de ochtend Arnhem uit, op weg naar het zuiden. Met de gebruikelijke korte stops zijn we in zo’n zeven uurtjes tijd in Dijon, waar we overnachten.

14-07-2012 Vanwege de grote drukte die voor vandaag voorspeld is, en de nodige drukte die we gisteren hier en daar al zagen, besluiten we een alternatieve route te volgen. Via de route Nationale steken we over van de Autoroute du Soleil naar de A75, die ons in een uurtje meer, maar met heel wat fileleed minder, naar Pézenas leidt. De Autoroute du Soleil lijkt de hele dag vast gestaan te hebben, dus dat extra uurtje is waarschijnlijk peanuts bij de extra filetijd die we anders gehad hadden. En de route Nationale is een behoorlijk relaxte manier van rijden, aangezien deze op veel plekken vernieuwd en vierbaans is tegenwoordig.

Onze luxe stacaravan blijkt werkelijk erg fijn te zijn en zo’n eigen douche is wel heel comfortabel. Wellicht een optie voor toekomstige vakanties.

> Steden en stranden in Zuid-Frankrijk

15-07-2012 Onze camping is heerlijk rustig en het enige geluid komt van de wind, die hier soms behoorlijk aan kan trekken, en de vele cicades, die een wedstrijd doen wie het hardst kan tsjirpen. Vanochtend bekijken we eerst het oude centrum van Pézenas en de oude watermolen bij Saint-Thibéry, beiden niks spectaculairs, maar wel een leuke bezienswaardigheid.

’s Middags rijden we nog naar Béziers, waar we ons verbazen over de overbrugging van het hoogteverschil van het Canal Midi, dat aan de voet van deze Romeinse stad loopt. Het kanaal gaat hier zelfs over de rivier de Orb, een bijzondere aanblik, zeker met het prachtige kasteel, hoog boven het centrum, in de achtergrond.

16-07-2012 In Béziers zagen we de Middellandse zee al in de verte liggen, maar vandaag willen we hem echt van dichtbij zien. Marseillan PlageWe gaan daarom eerst naar Sète, volgens velen een fantastisch fotogenieke stad, maar het valt ons een beetje tegen. Via de zuidkant van het Bassin de Thau rijden we naar Marseillan-plage, waar we op het strand lunchen met brood en Franse geitenkaas. Helaas zijn we de zonnebrandcrème vergeten, dus we blijven niet al te lang en brengen de rest van de dag in de schaduw op de camping door.

> Carcassonne

17-07-2012 Op iets meer dan een uur rijden ligt de vesting van Carcassonne, geheel terecht opgenomen op de werelderfgoedlijst van Unesco. CarcassonneDe poort alleen al is indrukwekkend genoeg, maar een wandeling door de oude stad, door het kasteel en over de stadsmuren geven een erg goed beeld van hoe het leven hier vroeger was.
We nemen een alternatieve route terug, omdat we nog twee dorpjes willen bezoeken. De keuzes die onze Tom daarbij maakt zijn weer erg bijzonder en behalve hobbelige landweggetjes zien we ook meer dan genoeg rotondes, in het land waar deze vorm van stoplichtje-besparen lijkt te zijn uitgevonden.
Het eerste dorp, Caunes Minervois, blijkt niet echt de moeite waard te zijn, maar Minerve daarentegen is prachtig gelegen op een enorme rots, die uitkijkt over het riviertje dat zich heeft uitgesleten in de kalkachtige ondergrond. Zeker één van de mooiere plekjes in deze omgeving.

> natuur en dorpjes van Languedoc-Rousillon

18-07-2012 Omdat gisteren een lange dag was, met veel kilometers, doen we vandaag rustig aan. Pas tegen lunchtijd gaan we naar Lac du Salagou, waar we in de schaduw onze eerste echte baguette nuttigen. We begrijpen meteen waarom het heerlijke, verse, bruine brood tot nu toe onze voorkeur had en besluiten dat dit meteen het laatste witte stokbrood was voor deze vakantie. De roodbruine kleur van de aarde in deze omgeving vormt een prachtig contrast tegen de helderblauwe lucht. Het is dan vandaag ook extreem helder en extreem warm, zelfs boven de 35 graden.
Cirque de MourezeWe doen daarom erg weinig en ook de wandeling door Cirque de Mourèze verwijderen we van het programma. We gluren even om het hoekje om enkele van de bijzondere kalksteenformaties te zien, maar rijden daarna gauw weer in onze airco-mobile terug naar de camping.

19-07-2012 Deze dag beginnen we in Saint-Guilhem-le-Désert, een schilderachtig, Middeleeuws dorpje met een prachtige abdij. De nabij gelegen Pont du Diable, aan het begin van de Gorges de l’Herault, biedt een perfecte lunchplek in de schaduw, aan het water. Daarna rijden we een klein eindje terug naar de Grotte de Clamouse. Nou zijn wij nooit zo van de grotten, maar deze is wel heel mooi en afwisselend. De lage temperatuur binnen is een welkome afwisseling met wederom een hete dag buiten.

20-07-2012 Behalve een wandeling over de lokale markt in Béziers en het lezen van een boek doen we vandaag niet zoveel, tenslotte is het morgen weer een drukke dag, waarop we onze spullen pakken en ons naar Mandelieu la Napoule, verplaatsen, vlakbij Cannes . Verder hebben we vandaag wat te vieren, de bank heeft vandaag het finaal akkoord gegeven voor de hypotheek van ons nieuwe huis in Elst, en dus moet er het één en ander via internet geregeld worden.

Op onze Frankrijk info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Frankrijk en neem ook eens een kijkje bij onze Languedoc-Rousillon foto's.